zondag 30 juni 2013

Dag 41: De morning after

Halverwege de voorbije 40 dagen hadden we nog niet door dat de vooropgestelde termijn niet voldoende zou zijn om rond te geraken en toen keek ik ook echt uit naar de eerste dag waarop er weer geld kon rollen. Ik had al visioenen van een kringloopwinkel die uitpuilde van de schatten omdat niemand in tussentijd mijn begeerde spullen had gekocht. Ik zou weer lekkers  kunnen kopen dat niet noodzakelijk is, zoals koemelk- en suikervrije choco, gedroogd fruit, speltkoekjes, chocolade met stevia, geitenijs, ...
Niets van dit alles echter vandaag of de komende weken want de portemonnee blijft op de knip.
Toch werden we deze morgen niet met een kater wakker, er was immers nog een klein sprankeltje genot in het vooruitzicht. We hadden namelijk onze eenmalige 5€ per gezinslid, die we naar believen mochten uitgeven. Ik besloot om onmiddellijk de koe bij de horens te vatten en trok naar de zondagsmatinee op Overleie. Het was er aardig druk, nog nooit eerder stonden er zoveel kraampjes. Hoe meer standjes, hoe meer keuze natuurlijk dus ik vreesde al dat het moeilijk zou worden. Het budget kon ik niet overschrijden want ik had enkel de verdiende 15 € mee (Folke telt nog niet mee als consument), maar ik vreesde eerder dat ik het mentaal niet zou aankunnen.
Groot was dan ook mijn verbazing toen ik de eerste rijen schijnbaar onverschillig overliep. Niets voldeed aan mijn strenge eisen en er kwam geen kwijl uit mijn mond of stoom uit mijn oren.
Ook de kinderen waren wonderbaarlijk kalm; Ferre koos aan kraam vijf een paar zwemvliezen met snorkel en duikbril, iets waar hij al lang om had gesmeekt. Bente gaf geen krimp en keek schijnbaar achteloos naar het soepzootje van spullen. Ik zwichtte uiteindelijk bij het kraam van de 'boekenman'. Hetzelfde stalletje waar ik vorig jaar tientallen boeken had gekocht en dat nu voorzien was van allemaal nieuw leesvoer. Ik negeerde echter de lokkend tafel met de glimmende kaften en beperkte mij tot de kartonnen dozen met de winkeldochters aan 0,5 € en 0,2€. Hebberig graaide ik tussen de titels en koos tenslotte toch 12 boeken. De meneer herkende mij van het jaar ervoor (ik moet inderdaad een indruk gemaakt hebben aangezien ik toen de helft van het kraam leegkocht) en rondde zijn prijs af tot 3€. Het voelde een beetje vies om hem het briefje te overhandigen, alsof ik iets heel stout aan het doen was. Een verlekkerde blik op mijn nieuwe aanwinsten deed dat gevoel echter snel ruimen en mijn hart maakte een sprongetje omdat ik zo'n koopje had gedaan. Typisch is echter dat geen enkele van de werken voor mij is, ik kocht er enkele voor vriendinnen en een paar voor de kinderen want ik blijf het toch nog steeds leuker vinden van iets weg te geven dan voor mezelf te kopen.
Het uiteindelijke resultaat van mijn eerste post-veertig-dagen-rommelmarkt is:
- 1 paar zwemvliezen + duikbril en snorkel (2€)
- 12 boeken (3€)
- 1 kasteel van polly pocket voor Bente (2€)
- 2 tubes lipgloss voor Bente haar schminkdoos (1€)
- 1 metalen asbakje in de vorm van een kever voor Cas zijn collectie (2€)
We hadden dus nog 5€ over! Op zich is dat al een mirakel want vroeger kocht ik gewoon totdat alle cash verdwenen was.
Hopelijk blijft de roes lang nazinderen want het was van eenmalige duur. En die kater? Die komt misschien later nog langs, wanneer we hem niet meer verwachten ...

Geen opmerkingen: