zaterdag 8 juni 2013

Dag 19: Budget bbq'en

Met het prachtige weer dat nu al enkele dagen aanhoudt, voelde ik de bui al hangen. Ik wist dat het een kwestie van tijd was voor Cas zou beginnen smeken om te barbecueën. Nog zo'n primitieve oerbehoefte die mijn alfamannetje persé vervuld wil zien.
Nu kent iedereen ongetwijfeld wel de formule van de traditionele Belgische 'vleesbraai': vlees als aperitiefhapje, kilo's vlees in allerlei gemarineerde en verwerkte vormen als plat de résistance, en voor de liefhebbers nog wat extra vlees als bijgerecht. O ja, en soms wat groentjes of aardappelen als er nog plaats is op het bord.
Onmogelijk om zo'n dure uitspatting in te passen in het weekmenu, de helft van mijn budget zou al opgaan aan enkel het vlees. Maar ik wou het idee toch niet helemaal van tafel gooien, om demotivatie te vermijden. In feite ben ik degene die het minst moeilijkheden heeft met dit project, het is vooral man en kinderen die ik tevreden moet houden. Met de beperkte middelen die ik heb is het dus steeds een koorddansoefening tussen het rantsoeren en bevredigen. Ik cijfer mezelf daarbij weg om te zorgen dat de kinderen hun vieruurtje voor school hebben en af en toe een dessertje, de man zijn lekkernijtjes en zijn stukje vlees. De kapitein moet het schip recht houden en dat kan alleen als de bemanning geen muiterij pleegt.
Het wordt dus een minimalistische bbq en ik ga op zoek naar het goedkoopste vlees in de rekken van Colruyt. Ik vergelijk prijzen en gewichten en probeer ook nog rekening te houden met smaken en voorkeuren (organen en ingewanden mogen dan wel het goedkoopste zijn, ik vrees dat deze niet echt succes gaan hebben op de grill). Ik beland uiteindelijk aan de kassa met gemarineerde spek voor Cas en kippenboutjes voor de kinderen. Hiermee overschrijd ik mijn budget met 2 € maar dat haal ik volgende week wel weer in ("hopelijk houdt de hittegolf niet aan", denk ik spontaan). Gelukkig heb ik voldoende alternatieve bordvulling in gedachten zodat het geen al te kale reis wordt. Ik heb thuis nog verschillende groentjes, ik kan wat patatjes vullen met zelfgemaakte soya-kruidenboter (alle kruiden groeien gewoon in de tuin), ik kan een quinoasalade maken en de rabarber uit het groentepakket zal prima dienen als dessert, met wat vanille-ijs. Het zal dus weer een namiddagje in de keuken zijn, maar het is nu eenmaal traiteur Demeulenaere of niets.
Het lijkt me bovendien ook gezellig om wat mensen bij te vragen, want ons sociaal leven had ook nogal te lijden de voorbije 19 dagen. Geen optredens of cafébezoekjes meer voor Cas, geen naaionderonsje meer voor mij (a ja, want er moet 2€ stoelgeld betaald worden), geen ponyclub meer voor Ferre, ... Tijd om weer wat onder de mensen te komen. Ik vraag mijn zus en haar vriend en waarschuw ze vooraf dat we behalve aangenaam gezelschap niet veel te bieden hebben. Ze zullen zelf hun vlees en wat drank moeten meenemen. Aangezien Vicki mijn blog volgt weet ze de oorzaak hiervan, dus maakt ze er geen probleem van. En terwijl ik dit schrijf is alfapapa de houtskool aan het opwarmen om straks zijn langverwachte braadfestijn te kunnen houden. Godzijdank hadden we nog kolen van vorige zomer, anders soupeerde die verdomde bbq nog meer van mijn maaltijdcheques op.
Smakelijk!

Geen opmerkingen: