zaterdag 15 juni 2013

Dag 26: Bubbelplastiek

Ik moet het onder ogen zien: mijn kinderen hebben veel te veel speelgoed. We zijn nu bijna een jaar geleden verhuisd en de kelder is nog steeds een bolwerk van onuitgepakte kartonnen dozen. De meeste hiervan bevatten boeken en strips, huisraad die we blijkbaar nog steeds niet nodig gehad hebben en dus ook een aantal dozen vol speelgoed. Het feit dat de kinderen in al die tijd amper gevraagd hebben naar deze spullen zegt al genoeg. Hun kamer staat echter nu al vol dus ik zou niet weten hoe ik al de rest er nog bij kan wurmen. Excuses voor deze overdaad aan tuig zijn er genoeg:
- er zijn drie kindjes met verschillende leeftijden en interesses dus is er voor elk wat wils
- ze zijn voorlopig de enige kleinkinderen in de familie dus worden ze materieel verwend door de oma's, opa's, tantes en nonkels
- 90% van het speelgoed is tweedehands dus voor de prijs moeten we het niet laten
Maar de echte reden ligt eigenlijk bij de mama die als een verwoede jager-verzamelaar al die rommel het hol in sleept. Een groot deel van de speeltjes werden namelijk gekocht in een sentimentele bui. Vaak zie ik iets liggen in de kringloopwinkel die instant flashbacks oproept naar mijn eigen kindertijd. Fisher Price uit de jaren '80 (of ouder), trollen en polly pockets uit de jaren '90, viewmasterschijfjes, my little pony's, monchichi's, ... ze katapulteren mij onmiddellijk terug naar toen ik zelf nog de speelleeftijd had. Zie ik iets dat ik zelf als kind had dan kan ik het niet laten om dit ook te kopen voor mijn nageslacht: al die uren dat ik er zo'n plezier mee had dat wil ik natuurlijk ook mijn kinderen gunnen. Of nog erger: spot ik gerief dat ik in die tijd WOU hebben maar niet kreeg van mijn ouders dan zie ik nu mijn kans schoon om alsnog mijn slag te slaan. Met als gekend gevolg een exces aan kinderspullen.
Ik besluit dat een actieplan nodig is als ik door het bos de bomen nog wil zien. Niet enkel omdat manlief steen en been klaagt dat er geen bewegingsruimte is in onze nochtans niet zo benepen woning , maar ook omdat ik merk dat veel speelgoed niet noodzakelijk 'veel spelen' betekent. Integendeel! Waarschijnlijk geraken Ferre en Bente al ontmoedigd op voorhand omdat ze niet weten wat ze eerst moeten kiezen. Hun hersentjes slaan vervolgens tilt en gaan over wat spaarstand, wat resulteert in zetelhangen en 'ik-verveel-mij' modus. Tijd om de boel wat uit te dunnen en een 5-jarenplan op te stellen om een gezond speelbeleid aan te houden. Dit staat op mijn to-do lijstje voor de komende week
- een grove selectie maken van het babyspeelgoed en slechts 1 doos met de allermooiste spullen bewaren voor eventuele neefjes of nichtjes in de familie. Folke speelt toch zo goed als nooit met al dat kleurrijk plastic spul, die eigent zich gewoon toe wat grote broer en zus hebben.
- kijken wat er weg kan bij van het andere speeltuig: alles waar ze meer dan 6 maanden niet mee gespeeld hebben, naar gevraagd hebben of wat ze beu gezien zijn.
- Vanaf nu komt er met verjaardagen, feestdagen van baardige oude mannen, besnijdenissen, lentefeesten of welke cadeaugelegenheid dan ook geen nieuwe rommel meer bij. We vragen aan familie om ofwel samen te leggen voor 1 nuttig cadeau of in uitzonderlijke gevallen voor een aanvulling van reeds eerder verworven en veel bespeeld goed (lego, duplo, playmobil, houten treinset, poppen, ...)
- Moeder houdt zich koest en probeert haar emoties onder controle te houden als ze nog eens op een rommelmarkt komt. Zelfs al is dat ene poppetje van fisher price zo zeldzaam of die Furby zo schattig toch doe ik er mijn kinderen meer kwaad dan goed mee.
En voor iedereen die nu verschrikkelijk veel medelijden krijgt met mijn arme koters die al dat winkelwaar ontzegd worden kan dit voorbeeld misschien troost bieden: vorige week had ik een groot vel bubbelplastiek mee van het werk en mijn telgen zijn hier ondertussen al uren zoet mee geweest. Behalve het bubbelploppen zelf hebben ze er al verschillende dingen mee gedaan: een poppenbed mee gemaakt, een vliegend tapijt, een rode loper, een tent, ... Voor zover ik weet is fantasie nog steeds gratis dus vanaf nu krijgen ze dit op hun feestje.

1 opmerking:

Unknown zei

Goed idee! Dat heb ik nu ook wel nu ik naar de kringloop begin te gaan. Het kost toch niet veel, dus koop ik het maar. Maar daardoor komt er natuurlijk steeds meer speelgoed bij.
Nog een tip: alles verkopen op de rommelmarkt, dan heb je weer een centje extra. Maar dat had je waarschijnlijk zelf wel bedacht.