woensdag 19 juni 2013

Dag 30: mini-moestuin

Tot vorig jaar woonden we op een appartement op de derde verdieping. Zonder tuin dus, al hadden we wel een tamelijk ruim terras. Dat hield mij echter niet tegen om mijn groene vingers vuil te maken. Ik schafte mij in de kringloopwinkel een serie bloempotten aan en het plan was om mijn eigen eetbare moestuintje op 3 hoog te maken. Dat het eetbaar moest zijn stond al op voorhand vast, met 2 kleine kindjes in huis was 'veiligheid' een prioriteit. Het nummer van het antigifcentrum staat dan wel standaard in mijn gsm maar ik prefereer toch preventie in dit geval.
De lijst van groenten, fruit en kruiden die in potten kunnen gekweekt worden is heel lang, je hoeft dus zeker niet beperkt te zijn in mogelijkheden als je geen hof hebt. Aangezien ik graag kook besloot ik voor een groot aanbod aan verse kruiden te gaan, en dit aan te vullen met gemakkelijk te telen groenten en eetbare bloemen. Een groot deel van mijn plantjes bestelde ik via natuurpunt. Jaarlijks doen zij een grote samenaankoop van gewassen en de kwaliteit en de prijs hiervan zijn heel goed. Ik kocht daarna ook nog wat zaadjes en enkel zakken cocopeat (ik had ergens de tip gekregen dat dit beter is dan gewone potgrond) en dan konden we aan de slag. Zo hebben we 3 jaar de vruchten van ons terrastuintje kunnen plukken, al waren niet alle oogsten een succes. Het ene jaar zat er een plaag op mijn Oost-Indische kers nog voor we de bloemetjes en blaadjes hadden kunnen verorberen. Met spijt in het hart heb ik deze moeten weggooien. Tot mijn verbazing zag ik het volgende jaar in de tuin van de onderste buurvrouw overal Oost-Indische kers opduiken. Naast het zand van onze mini-zandbak had ze dus ook wat zaad opgelopen. Het was soms ook experimenteren met de stand van de planten (schaduw of felle zon), de hoeveelheid water en de bestandheid tegen bepaalde temperaturen. Na enkele jaren begin je gelukkig al je pappenheimers wat te kennen en elk jaar werd de opbrengst beter.
Vorig jaar verhuisden we dan eindelijk naar een huis met tuin, een luxe aangezien we in het hartje van de stad wonen. Ik werd instant verliefd op deze 100m², nog meer dan op de woning zelf. Ik zag mezelf al een immense moestuin aanleggen die ons praktisch zelfvoorzienend zou maken. Helaas heeft mijn man het voorlopig anders in gedachten. De tuin wordt namelijk deel van het café en zal dus vooral dienen als terras. Daarnaast ook als speelruimte voor de kinderen natuurlijk, maar een groentenhof zal het spijtig genoeg niet worden. Niets belet me echter om door te doen met mijn potplezier. Het concept blijft hetzelfde: eetbaar, gemakkelijk te kweken en kindvriendelijk. En hierbij presenteer ik dan ook graag onze tuin anno 2013:
 
 
 
Links een mengeling van veldbloemen die bijvriendelijk zijn (heel belangrijk dat het tanende bijenbestand wordt opgekrikt), daarnaast lavendel (al een oude rot, deze verhuisde mee van op ons terras), een gomboom (= eucalyptus) en calendula in een oude creuset.

 
Stevia rebaudiana, één van Ferre zijn lievelingsplanten. Hij snoept van de zoete blaadjes of doet ze in zijn thee. Vorig jaar stierf mijn plantje jammer genoeg al snel, terwijl stevia het op ons appertement zo goed deed. Duimen dat ons honingkruid het dit jaar beter doet (met meer zon dus).

 
Mijn muntmuur, bestaande uit 10 verschillende soorten munt. Omdat we nogal muntthee-drinkers zijn maar ook met latere mojito's in het achterhoofd. Ook een geliefde plaats voor een strooptocht van de kinderen.

 
Onze laurier die sinds vorige winter plots een groeischeutje heeft gekregen. Op het tafeltje bieslook, peterselie en daslook, de twee eerste worden zowat dagelijks gebruikt. Achter de vuilnisbak staat ook nog een grote rabarberplant en oregano.
 

 
Een leuk rommelmarkttrapje met (van boven naar onderen) mierikswortel, citroenmelisse, rozemarijn, grove bieslook, nogmaals gewone bieslook, echinacea, vers gezaaide basilicum en kamille. In de hangende pot groeien de tomatenzaadjes al flink uit.



Nog een tweede pot basilicum, paarse deze keer. De eerste plantjes hebben het niet overleefd wegens de kou maar nu gaan ze wel lekker hard. Vorige zomer was mijn paarse basilicum een waar bijenparadijsje en zelf hebben we lekker kunnen smullen van de grote opbrengst aan blaadjes.

 
Van links naar rechts: citroengras, peperplantje, komkommer, kerstomaatjes, platte peterselie, citroenthijm, rucola, driekleurig viooltje en aarbeien.

 
Detail van de viooltjes (al aangetast door grijpgrage Folke)
 
Zoals je ziet is er dus veel mogelijk. Zelfbedruipend zijn we nog lang niet maar zo'n mini-moestuintje is ontspannend, mooi om te zien en lekker om van te smullen. Dus aan onze toekomstige klanten vraag ik alvast om respect te hebben voor onze plantjes. De mojito's zullen dan des te beter smaken!

Geen opmerkingen: