zondag 23 juni 2013

Dag 34: Recy-kleren

Ondanks het miezerige weertje ben ik daarstraks een eindje gaan wandelen met onze kadetten. Cas had wat denk- en rekenwerk te doen en vreemd genoeg lukt dat beter zonder drie schreeuwende brulboeien naast je bureau. Brecht van café De Dingen was jarig en had een mini-dansfeestje gepland dus trokken we daarheen. Van ver hoorden we al de vrolijke retromuziek uit  de boxen schallen, dat kon niet anders dan dj's Nice'n'Hi-dee-ho zijn, ofte de sympathieke Nico en Heidi met wat gezellige deuntjes in jaren '30 stijl. Folke was in elk geval zeer enthousiast over de danceact die even later volgde: in hun sexy oufits gaven Miss Coco en Miss Haydee het beste van zichzelf en de armpjes van mijn kleine man wapperden oncontroleerbaar heen en weer. Ook Bente had haar zwierigste rokje aangetrokken, eentje die van onder mijn naaimachine gerold is enkele maanden geleden:


Ik kreeg al verschillende keren van voorbijgangers de vraag waar ik dat rokje/stofje gehaald had dus misschien moet ik toch eens mijn geheimen prijsgeven. Ik ben namelijk een recy-kleerder. Ik naai enkel met stoffen die ik tweedehands aankoop. Niet enkel omdat het goedkoper is, maar ook omdat je originele stofjes kunt gebruiken (ik hou enorm van dat retro-tintje) en omdat het helemaal past in de geest van 'niets weggooien dat nog bruikbaar is'. Er is enorm veel te vinden als je er voor open staat, je moet enkel je fantasie wat aanscherpen. De kunst is namelijk van je niet te beperken tot gewone lappen stof, maar alles wat ook maar enigszins in de buurt komt kan herschapen worden tot een nieuw kledingstuk op maat. Een tafellaken wordt een ballerinarokje, een gordijn vindt een tweede leven als jurkje en van een handdoek maak je een mooie slab of een sponzen shortje. Ook kussenovertrekken, theemutsen, keukenschorten en strijkplankhoezen zijn allemaal te ontleden en om te toveren in iets nieuws. Geen enkele kans dat je op een feestje opduikt en dat iemand dezelfde outfit aanheeft, tenzij haar grootmoeder toevallig dezelfde gordijnen had natuurlijk.
Ritsen, knopen, lintjes, frulletjes, zowat alles wat je nodig hebt kun je vinden op rommelmarkten en in kringwinkels. Ik geef toe dat ik een voorraad liggen heb waar ik het toch wel een serieus eind mee kan uitzingen, maar het voordeel is dat ik bijna meteen  de juiste spullen voor handen heb als ik een naai-aanval heb. Zo was Ferre bijvoorbeeld al enkele weken aan het vragen naar een zakje voor zijn 'gogo's' (plastieken speelgoedprulletjes) en daar maakte ik deze morgen eindelijk werk van. Een oud tafelkleed, een lintje en wat flockfolie en onze man was tevreden met zijn hippe zakje:


Mijn favorieten blijven nog steeds deze twee werkstukken: een ex tafelkleed dat nu een kersenrokje is voor mijn dochter, en een wandtapijtje dat tegenwoordig dienst doet als jurkje:



 
Dus voor de creatieve medemensen: volgende keer dat je in de kringloopwinkel bent kijk dan eens verder dan je neus lang is. Maar laat nog iets liggen voor mij alsjeblieft!

Geen opmerkingen: