zondag 9 juni 2013

Dag 20: Vervloekte vaderdag

Ik dacht dat maand juni nog meeviel qua feestdagen. Na mijn moeders verjaardag in het begin van de maand, meende ik tijdelijk verlost te zijn van het cadeau-bedenken. Tot mijn schaamte had ik daarbij Vaderdag over het oog gezien. Niet enkel een moeilijk geval om met iets zelfgemaakts op de proppen te komen, maar ik moet er dan ook nog eens drie vaders voorzien van iets leuk! Vergis je niet, zelf heb ik natuurlijk maar één vader, maar het is daarnaast ook traditie dat ik iets koop voor de papa van mijn eigen kinderen (zolang ze nog niet oud genoeg zijn om dat zelf te doen) én voor Cas zijn vader.
Kinderen en vrouwen zijn meestal eenvoudig te bedienen van een zelfgemaakt cadeautje: een genaaide boodschappentas, een jurkje of een rokje, een geappliceerde t-shirt, een schortje, ...
Ik zie mij echter nog geen mansbroek naaien, heb geen idee wat ik op een t-shirt voor mijn schoonvader zou kunnen zetten en ik vrees dat Cas niet gediend is met een zwierig rokje.
Ik ben bovendien ook beperkt qua grondstoffen en zolang ik niet weet of ik nu volgende maand maaltijdcheques zal hebben of niet kan ik ook geen extra eten aanschaffen.
Na lang nadenken kwam ik op het idee om voor Cas een 'bonnenboekje' te maken. Ik kon enkele beloftes op papier zetten waar ik hem nu of later plezier mee kan doen. En de meeste zijn gewoon gratis. Volgende coupons voorzag ik:
- vrijstelling van de klaspoetsbeurt (in onze school gebeurt het poetsen van de klas met een beurtrolsysteem. Net dit weekend waren wij het slachtoffer. Ik heb mij bij deze dus opgeofferd en ben in mijn eentje geweest want ik weet dat Cas daar een hekel aan heeft)
- 1 maaltijdcheque, vrij te gebruiken
- 1 avond op café, MET uitslapen erbij (dit zal voor na de volgende 20 dagen zijn, tenzij hij een gulle vriend vindt)
- JOKER; inzetbaar om van een vervelend klusje af te geraken
- steak met pepersaus en frietjes (zijn lievelingsgerecht, hoe raadt u het)
- ontbijt met 2
- een avondje uit zonder kinderen (is sinds de geboorte van de jongste nog niet gebeurd)
- 3 poepafkuis-vrijstellingen (enkel geldig bij de kinderen)
- 1 streekbier naar keuze
- extra vertroeteling in geval van ziekte
- overname 1 'naar-school-breng-shift'
- rode kaart om mij te mond te snoeren wanneer ik zaag (slechts 1 keer te gebruiken)
- 1 menu naar keuze op veggie-donderdag
Als hij nu niet tevreden is dan weet ik het ook niet. Zelden deed ik zoveel toegevingen in 1 dag tijd.
Voor mijn vader nam ik enkele scheutjes uit mijn munttuin. Ik heb namelijk tien verschillende soorten staan en ik weet dat hij een fan is van dit lekkere kruid. Vanaf nu kan hij ook ananasmunt, lavendelmunt, limoenmunt, chocolademunt en Marrakechmunt in zijn thee doen.
De kindjes knutselden nog een mooie tekening voor erbij.
Maar dan hadden we nog de schoonvaderkwestie. In normale omstandigheden is dat al een moeilijk geval om iets voor te kopen en nu mag ik er zelfs geen geld voor gebruiken.
Uiteindelijk kon ik met niets beter op de proppen komen dan een bloempot met driekleurig viooltje in (ook een stekje uit eigen tuin). Volgens Cas is het not-done om bloemen aan een man te schenken maar ik weet dat vader-Cas groene vingers heeft en graag al eens een plantje bij zijn caravan zet. Dan kun je toch niets fout doen met zo'n geschenk? En de bloemetjes zijn nog eetbaar ook.
In elk geval, ik ben blij dat het achter de rug is, want voor mannen gaan 'shoppen' is niet zo bevredigend. En mocht de schoonpapa echt niet tevreden zijn, dan maak ik dat wel goed in juli ...

1 opmerking:

CarpeDiem(MA) zei

Ik heb net je 20 dagen in een trek gelezen. Vanaf nu heb je er een trouwe volger bij. Resect!!