donderdag 18 juli 2013

Dag 59: Ecomisleiding in Delhaize

Onverwacht kreeg ik naast mijn gebruikelijke maaltijdcheques deze maand ook nog een klein aantal ecocheques. Ik werk nog niet zo lang bij mijn huidige werkgever dus het bedrag is te klein om er echt grote aankopen mee te doen, maar zo'n extraatje wordt hier vanzelfsprekend toch met open armen ontvangen. De meest dringende behoefte op dit moment is nog steeds voedsel, dus zocht ik op de lijst met deelnemende handelaars naar warenhuizen die mijn cheques zouden willen ruilen voor biohapjes. Bleek dat enkel Delhaize open stond voor deze nochtans legale manier van betalen. Ik herinnerde mij dat ik enkele jaren geleden ook met dezelfde queeste zat en dat ik toen een karretje had gevuld met eco- en biospul. Aan de kassa bleek echter dat ik bijna niets kon afrekenen met de cheques, nochtans allemaal producten met in grote blokletters BIO op geschreven. Een ezel stoot zich geen tweemaal aan dezelfde steen, dus trok ik gewaarschuwd op pad. Bij het binnenkomen wendde ik mij ogenblikkelijk tot het onthaal en vroeg uitdrukkelijk welke waren ik kon aanschaffen met de ecobriefjes. "Alle bioproducten" verzekerde de dame mij, al hoorde ik toen al een zweem van twijfel in haar stem. Ik had nattigheid moeten voelen, maar ik was te zeer aan het rondkijken naar wat ik allemaal zou kunnen scoren. Het was trouwens al lang geleden dat ik nog eens in Louis zijn winkel was geweest. Toen we vroeger nog geld hadden was dit nochtans onze vaste dealer, maar na het vergelijken met de prijzen in de Colruyt zijn we nooit meer terug gegaan. Ik kuierde door de gangen op zoek naar de juiste spullen en merkte al gauw een speciaal aangebracht etiket op een flacon ecover handzeep: "dit product kunt u met ecocheques betalen". Aha, zo had ik toch mijn zekerheid, aangezien het specifiek vermeld stond konden ze aan de kassa niet weigeren. Ik laadde de nodige zaken in het winkelmandje en telde ondertussen mee in mijn hoofd, want ik was mijn rekenmachine vergeten. Ik mocht zeker het bedrag van de cheques niet overschrijden want voor betalend eten hebben we op dit moment geen enkele reserve. Op een bepaald moment stootte ik echter op een probleem: een fles fruitsap werd gecategoriseerd als biologisch maar er hing geen speciaal 'dit kunt u betalen met...'-briefje bij. Toch nog maar eens vragen dan. Opnieuw werd ik door het Delhaizepersoneel gesust met de boodschap dat een bioproduct zeker met ecocheques kon betaald worden dus waagde ik mijn kans. Ik zwierde het fruitsap in mijn mandje met in het achterhoofd plan B, namelijk als het niet zou ingescand raken aan de kassa kon ik deze fles nog steeds terug leggen.
Uiteindelijk had ik de som bereikt die ik nastreefde en kon ik gaan aanschuiven in de file voor het betaalloket. Het was rustig in de winkel maar toch duurde het even want een koppel alcoholici maakte het de jobstudent van dienst niet gemakkelijk door 3 lege Duvelbakken te willen kopen. Het ventje was nog aan het nazweten toen ik voor een derde en laatste keer vroeg of ik zeker kon betalen met ecocheques. Niet dat ik aan alzheimer of syndroom van Tourette lijd maar ik wou dus absoluut zeker zijn dat ik mijn portemonnee niet zou moeten bovenhalen. De knaap keek alsof hij het in Keulen hoorde donderden, waarschijnlijk was het zijn eerste week achter de kassa, maar collega-caissière Kelly had de vraag gehoord en knikte instemmend.
GROOT was dan ook mijn verbazing na het doorschuiven, inscannen en verwerken, want van de 32  euro die ik mee had aan BIO-producten viel slechts 12 euro te betalen met ecocheques! Ik vloekte binnensmonds, zette mij schrap voor een stevige woordenwisseling en keek het schaapachtige knulletje met gefronste wenkbrauwen aan. Ik bleef in eerste instantie kalm en vroeg hem om een verificatie, er moest iets misgegaan zijn in de kassa want volgens de reketiketten kon ik al die koopwaar afrekenen met die verdomde ecocheques. Nerveus zat hij wat te tokkelen op zijn schermpje om vervolgens met wanhopige blik naar Kelly te loeren om hulp te vragen. Kelly moest nog even een oudje afschepen dat problemen had met de 1+1 gratis actie op het brood maar kwam daarna in mijn kar snuffelen om te zien waar het probleem zat. Achter mij groeide de rij klanten en ik hoorde gezucht, geschuifel en ogen rollen in hun kassen. Ik bleef echter voet bij stuk houden, tenslotte had ik van 4 verschillende bronnen vernomen dat ik mijn eten met ecocheques kon betalen.
Maar de mensen die mij kennen weten al hoe het verder afliep. Ik ben namelijk helemaal geen kenau die een scène maakt in het openbaar of die luidkeels opkomt voor haar rechten. Ik ben eerder van het muizige type dat thuis veel praat heeft maar waarvan de moed in de schoenen zakt van zodra er zich een echte situatie voordoet. Het eindigde dus met het terugleggen van een deel van de producten en het snel afrekenen van de rest van de verduivelde biohandel aangezien ik de rij wachtenden niet wou blokkeren. En zo had Delhaize mij dus lelijk bij mijn pietje met hun etiketten vol leugens. En ben ik naast een muis ook een ezel om twee maal tegen dezelfde steen te stoten. Een derde keer zien ze mij daar in elk geval niet meer terug, dat ze hun biofruitsap steken waar de zon niet schijnt ...

EDIT: Na een klacht via een onlineformulier op hun website en wat heen en weer gemail heb ik uiteindelijk van Delhaize 2 waardebonnen van 5 euro ontvangen als compensatie. Dus op dat gebied zijn ze wel correct moet ik hen nageven.

4 opmerkingen:

Unknown zei

Logica van Delhaize... Tsss

Unknown zei

pfff ik zou toch eens een mailtje sturen naar de klantendienst.

Sisi zei

Volgens mijn collega aanvaarden ze in den Delhais van Harelbeke de ecocheques voor alle producten... (dat was vorig jaar), best nog eens verifieren...

Cathy zei

Biomarkt op 't Hoge aanvaardt ecocheques maar vinden hem nogal aan de dure kant...
Delhaize nog niet geprobeerd maar wel al geïnformeerd en beweerden dat àlle bioprodukten in aanmerking komen...