donderdag 4 juli 2013

Dag 45: Blind date

Gisteren had ik een blind date met Maaike. Alhoewel deze afspraak eigenlijk eerder slechtziend was dan helemaal visueel beperkt, want ik had Maaike zondag al voor de eerste keer ontmoet op de kindernamiddag van de CinĂ©Palace. Maar dat wist ik nog niet toen ik op haar zoekertje reageerde. Ik had van Ruth de tip gekregen dat er op facebook groepen bestaan waarin mensen hun rommel gratis weggeven. Wat voor de ene afgeschreven goed is kan voor iemand anders misschien nog van pas komen. Het woord gratis klinkt sowieso als muziek in mijn oren dus waagde ik mijn kans en vroeg 'lidmaatschap' aan bij enkele van deze groepen. Een paar dagen later stootte ik op  foto's van onze bovengenoemde Maaike die haar huis wat leger wou maken en onder andere kapstokken weg deed. Aangezien ik net kapstokken nodig had en de ophaling in centrum Kortrijk was reageerde ik snel en kon ik Maaike zo verlossen van haar overtollige kleerhangers, nog wat kleertjes en een paar kleine prutskes. Iedereen content dus, en op zich zijn dergelijk groepen wel een heel leuk idee om aan te sluiten bij een alternatieve economie, maar er zijn helaas ook heel wat mankementen aan.
Om te beginnen erger ik mij blauw aan het rommelige taalgebruik dat er soms gehanteerd wordt. Dialectwoorden, onbegrijpbare afkortingen, zinnen met meer spelfouten dan correct geschreven woorden, spreektaal zoals de boer naar zijn paard zou roepen, ... blijkbaar gelden de basisregels Nederlands niet meer van zodra men deze pagina's betreedt. Al mag ik mij daar niet teveel in opwinden, wie zonder taalzonde is werpe de eerste steen. Maar naast de schabouwelijke schrijfstijl van sommige leden is er vooral ook het bitsige sfeertje dat mij opvalt. Ik weet dat er fenomeen van 'trolling' bestaat op het boze webnet: dit zijn individuen die er plezier in scheppen om overal te gaan stoken en met provocatieve uitspraken de boel wat op te hitsen. Volgens mij zitten die gratis-groepen zwart van dergelijke trolbeesten want de commentaar die daar soms geleverd wordt is schrijnend. Zo was er een dame die een oproepje plaatste om haar hond te slijten. Er volgde nog een korte schets over haar gezinssituatie met benepen behuizing en een onverwachte zwangerschap, informatie die eigenlijk onze zaken niet zijn maar ook deze kregen we er gratis bij. Na enkele obligate opmerkingen over de schattigheidsfactor van het desbetreffende huisdier en wat vragen over welk model, type en bouwjaar, vliegt daar ineens een keiharde "schandalig dat dit beest weg moet omdat jij zwanger bent!" door de virtuele ruimte. Onmiddellijk gevolgd door een resem 'vind ik leuk'-duimen van de volgers die net hetzelfde dachten maar niet zo frank waren om dit op eigen naam te melden. Losstaande van het feit of deze dame al dan niet een punt had met haar opmerking is het vooral de toon van dergelijke kritiek die mij doet schrikken. De bijhorende scheldwoorden stonden dan wel niet zwart op wit maar konden er zo bijgedacht worden. En dit was zeker niet de eerste keer. Al vaak kregen er onschuldige stervelingen een serie verwijten, schampere opmerkingen of nijdige veroordelingen ongevraagd op hun bord. Er wordt met woorden gevochten om te bepalen wie er als eerste reageerde of het meeste recht heeft op een aangeboden item. Mensen die niet onmiddellijk antwoorden of de gewenste spullen afhalen worden publiekelijk beklad, met vette uitroeptekens tot orde geroepen of tegen de schandpaal genageld. De brandende toortsen en hooivorken loeren steeds om de hoek want voor gratis materiaal moet er blijkbaar gestreden worden. Ik pas dus wel twee keer op voor ik zelf een zoekertje op deze sites zou plaatsen. Uiteindelijk weet je nooit wie je in huis haalt. Dit kan heel goed meevallen zoals bij mijn Maaike het geval was, maar voor hetzelfde geld heb je daar zo'n brulboei van een trol over je drempel. Misschien plaats ik toch een advertentie als ik het niet langer kan aanzien. Eentje met in grote letters 'GRATIS TE GEBRUIKEN: BELEEFDHEID, VRIENDELIJKHEID EN RESPECT'. Eens zien hoeveel boze monsters ik daarmee uit hun hol kan lokken ...

Geen opmerkingen: