dinsdag 27 augustus 2013

Dag 77: Kindertainment

Op vakantie zijn de dagen extra lang, uitgerekt door de zon. En dan blijkt al gauw dat onze min 8-jarigen over heel wat meer energie beschikken dan hun voortbrengers. Af en toe moet er dus een rustmomentje worden ingelast anders zijn batterijen eerder plat dan opgeladen op het einde van de reis.
Jasmien heeft een fantastisch boek mee 'de waanzinnige boomhut van 13 verdiepingen'. Een hilarisch verhaal waar we onze kroost toch wel een halfuurtje zoet mee kunnen houden of de gemoederen wat bedaren voor het slapengaan. Maar er blijken ook nog andere manieren om het gebroed te boeien. We zetten ze allemaal op een rijtje voor een improvisatieverhaaltje waarbij ze zelf hun bijdrage moeten leveren. Ik begin het verhaal en af en toe moet er aangevuld worden en mogen de kinderen elk om beurt kiezen welke kant het op gaat. Dit leidt tot vreemde histories over stoelen en steelpannen die samen op reis gaan naar Amerika, een blinde zwerver zonder ledematen die optrekt met de hond van een seriemoordenaar en een matroos die als belangrijkste taak heeft 'kakken om het schip recht te houden'. Ik blijk niet de enige te zijn die over een ongebreidelde fantasie beschikt want de gekste suggesties worden gedaan en het verhaal draait alle kanten op. Het is dan aan de verteller om het weer op het rechte pad te krijgen en er nog een enigszins begrijpbaar plot uit te puren. Het werkt in elk geval want we hebben hun aandacht en 12 oortjes luisteren geboeid naar de vertellingen.
Als hun interesse dan toch weer verslapt proberen we het met een sessie 'massage' of 'kinderyoga'. Opnieuw zuig ik ter plekke het één en ander uit de duim en er wordt gemasseerd op het ritme van de seizoenen, we brullen als een krolse kater en we maken een lachketting van kinderen. Op zulke momenten lijkt het een makkie om 7 kinderen op te voeden maar die zeepbel wordt al snel weer doorprikt als er eentje ontsnapt, ze plots op elkaar beginnen springen in plaats van een ontspannen massage toe te dienen of het simpelweg op een krijsen zetten omdat ze het beu zijn. In extreme noodgevallen hebben we gelukkig nog plan B: de draagbare dvd-speler. Dan puzzelen we ze alle 7 in de zetel als blokjes in een tetrisspel, leggen een filmpje op en dan turen ze gehypnotiseerd naar het schermpje van amper 20 cm groot. Even rust voor de oude mensen ...



1 opmerking:

Anonymous zei

Ik wil Lapo Micro Finance bedanken voor het verstrekken van een lening. Ik werd verschillende keren misleid toen ik een lening probeerde te krijgen totdat ik Lapo Micro Finance tegenkwam die me een lening ter waarde van $ 23.000 verstrekte om voor mijn zieke kind te zorgen. Als je vandaag een echte geldschieter nodig hebt, neem dan contact op met Lapo en laat je niet misleiden. Neem contact op met e-mail: lapofunding960@gmail.com
WhatsApp +447883183014