zaterdag 25 mei 2013

Dag 5: Star Wars met popcorn

Het weekend start bij ons net zoals een doordeweekse schooldag: om 6u klimt de oudste krullenbol uit zijn bed, legt de pc aan en begint te 'joe-tjoepen'. Al snel horen we het getrippel van zijn zus en tegen 7u is heel de bende paraat. Wat dus ook betekent dat we een lange dag hebben die helemaal gevuld moet geraken.
Voor het eerst ondervindt ook Ferre wat het betekent om zonder geld te leven.
Normaal gaat hij elke zaterdagnamiddag naar vzw Jutte paardje in Lauwe, waar hij op speelse manier leert paardrijden. Helaas draven die beesten niet voor niets rondjes met een horde joelende kinderen op hun  rug, ze vragen daar ook (terecht) een honorarium voor. Gedaan met paardrijden voor 5 weken dus. Om hem te troosten vraag ik Ferre wat hij het allerliefste wil doen. "Star Wars" klinkt het uit de mond van mijn 6-jarige. Onze zoon kan soms last hebben van tijdelijke obsessies. Na de strijkparel-manie, de wereldduurrecord 'vliegtuigvouwen' (5 weken aan een stuk werd elk stuk papier in huis tot straaljager omgevormd) en de ontembare lego-passie, heeft hij sinds enkele weken een ongezonde interesse in alles van Star Wars. Het zal wel een gat in mijn cultuur zijn maar zelf heb ik deze films nog nooit gezien. Op naar de bibliotheek dus.
Het uitstapje naar de bib is gelukkig al een ochtendvullende bezigheid. Sinds enkele weken is het gebouw in Kortrijk helemaal vernieuwd en is er voor elk wat wils. Terwijl Bente zich op een toren boeken stort en Folke het speelhoekje onveilig maakt kies ik samen met Ferre het nodige lees- en kijkvoer. Enkele mama-papa dvd-series voor de kinderloze avonduurtjes, een stapel strips, dvd's voor de kids en natuurlijk de eerste film van Star Wars met een bijhorend boek.
Na het middageten doet Folke zijn dutje en maak ik met de andere 2 kinderen verse popcorn. We versieren zakjes in papier en installeren ons vervolgens voor de televisie voor een echte 'cinema'-namiddag. Ik merk dat ik zelf ook relaxter ben en eens kan genieten van het 'nietsdoen'. Geen boodschappen die nog snel snel moeten gebeuren, geen verplichte activiteiten waar je op tijd je kinderen moet afzetten of (als je dat nog wil) ophalen en geen geld dat de deur uitvliegt zonder dat je goed beseft waar het heen is.
We sluiten de dag af met een bezoekje aan de schoonouders en worden getrakteerd op gratis eitjes.
Hadden we een oven dan waren de mogelijkheden hiermee legio maar nu belanden deze kippen-in-de-dop morgen waarschijnlijk in een lekkere omelet of roerei.
Bij het in bed stoppen vraag ik toch nog eens aan Ferre of hij het een leuke dag vond want ik voel mij schuldig omdat ik hem zijn paardrijden heb ontzegd. Ik maakte mij echter zorgen om niets want paard en pony zijn al vergeten en mijn kleine  man zal vanavond tevreden dromen over popcorn en Yoda.

Geen opmerkingen: