woensdag 22 mei 2013

40 dagen zonder geld: Dag 0

Daar sta ik dan met mijn rommelmarktkraampje op een blauwe maandag. Het blauw komt echter niet van de stralende lucht maar van de bakken regen die er uit vallen. Ik heb veel tijd om na te denken die dag want er zijn amper voorbijgangers, laat staan kopers.
Cas komt mij even aflossen en hij ziet het allemaal nogal somber in. De verbouwingen aan ons café schieten niet op waardoor we enkel maar geld uitgeven in plaats van er te verdienen. Er moet dringend iets gebeuren, maar wat?
We besluiten ons boeltje te pakken en ik ga met een onbehaaglijk gevoel naar huis. Hoe gaan we volgende maand de puzzel in elkaar passen om rond te komen. Welke onverwachte kosten mogen we weer verwachten ? Ik realiseer me bovendien dat mijn volgende maandloon verrekend wordt met het vakantiegeld van mijn vorige werk en het dus sowieso een maand zonder geld wordt.
Bij deze gedachte gaat het licht branden. Ik herinner me van op het forum van MamAditi iemand die een 'week zonder geld' leefde. Halsoverkop besluit ik dat dit de oplossing is: een maand zonder geld! Letterlijk dan. Ik stel voor mezelf de regels op:

- vanaf morgen begin ik er aan. Ik ga het 40 dagen volhouden, niet toevallig is het dan 29 juni en is er het eerste repaircafé in Kortrijk.
- vaste kosten en rekeningen worden gewoon doorbetaald. Het is niet de bedoeling om deze op te schuiven zodat ik in juli dan met een grote stapel rekeningen en aanmaningskosten zit.
- voor 'noodgevallen' mag er uitzonderlijk met geld betaald worden. Onder noodgevallen voorzie ik dokterskosten (+ eventuele medicatie), vervoerskosten naar het werk of onvoorziene omstandigheden die op geen enkele andere manier op te lossen zijn.
- voedsel en kleine boodschappen worden betaald met de maaltijdcheques, zijn die op dan worden er geen boodschappen meer gedaan. We hebben wel ons wekelijkse groente- fruit en aardappelabonnement (hoort bij vaste kosten) en een tamelijk gevulde diepvriezer. Dit zou moeten voldoende zijn om niet van de honger om te komen.
- voor de rest wordt er geen geld uitgegeven. Dingen die kapot zijn worden ofwel niet vervangen (creatief zijn is de boodschap), ofwel geleend of geletst.

Met de basisregels in mijn hoofd ga ik iets geruster slapen. Dit wordt een makkie, daar ben ik van overtuigd...

3 opmerkingen:

Nathalie zei

Succes!!!

Ik duim mee!

Sofie Lambrecht zei

Succes! Ik ben benieuwd hoe het gaat gaan.

Katrien zei

Heel veel succes, post als je wil telkens een link naar je blog op facebook, want anders vergeet ik te kijken.
Groetjes, Katrien