woensdag 15 oktober 2014

Kleine wasjes, grote wasjes ...

Toen ik net bevallen was van Folke sprak ik met een mama die reeds haar vierde telg had geproduceerd. Ze wist mij te vertellen dat het grote verschil tussen 3 of 4 kinderen hem in de hoeveelheid wasgoed lag. Op dat moment kon ik mij daar niet zoveel bij voorstellen, ik was toen in topvorm en helemaal mee met mijn huishoudelijke taken dus ik kon mij niet inbeelden dat 1 petieterig babietje extra voor zo'n contrast zou zorgen.
Een paar weken voor de bevalling van Birke herinnerde ik mij echter deze wijze woorden, namelijk op het moment dat ik de inimini-kleertjes van de zolder haalde en de kasten van de andere 3 moest reorganiseren. De stapels kleren waren dermate groot dat zelfs mijn die-hard nestdrang het niet aankon en ik de hulp van een vriendin inschakelde om ons een weg te banen door de textieltsunami. En dat was nog maar het begin!
Sinds 16 september draait de wasmachine hier zwaar overuren en weet ik eindelijk waarvoor de mama van toen mij probeerde te waarschuwen. Het lijkt wel of ik constant loop te zeulen met manden vol droge en natte was; een eindeloze stroom van beplaste, bekotste, bevuilde en bevlekte plunje. Het begon al met de bevalling, een evenement dat zodanig bloederig was dat er achteraf overal sporen moesten worden weggewassen en uitgewist. Zelf lag ik uitgeteld op het kraambed (in dit geval onze zetel) maar gelukkig kon ik rekenen op de hulp van mijn grootmoeder, die zich als vrijwilliger opwierp om onze was weg te werken. Het kranige dametje sleurde talloze manden heen en weer tussen Kortrijk en Lauwe, wroetend gelijk 'Blanche en zin peird'.
En toch leek het einde nooit in zicht, de bodem van de verzamelmanden bleef steevast bedekt, hoe snel mémé ook probeerde bij te benen. De kraamhulpen hadden het genoegen om hun dagtaak te beginnen met het buiten hangen van de 's nachts gewassen spullen, een job waarbij ze steevast besprongen werden door onze kat Bimbo, ondertussen de schrik van elkeen die zich in de buurt van de wasdraad waagt.
Ik maakte ondertussen (nog steeds vanop mijn kraamtroon) een analyse van de oorzaak van deze plotse stortvloed aan wasgoed.
Het feit dat we nu met drie kinderen in de luiers zaten was al een eerste probleem. De oudste draagt dan wel 'vuilnisbakpampers' 's nachts, maar nummer drie en vier hebben fulltime katoentjes rond de billen, een bewuste keuze die onder normale omstandigheden eigenlijk niet veel bijkomend werk oplevert, maar nu dus wel. Daarnaast heb ik ook het geluk van gouden melkstromen te genereren; een groot voordeel voor mijn baby, die lekker kan groeien op mamamelk, maar een nadeel voor onze wasmachine: dagelijks heb ik ettelijke borstcompressen, tetradoeken en zelfs handdoeken nodig, gewoon om het teveel aan melk in goede banen te leiden. Bovendien kan Birke het niet altijd even goed meester en loopt zijn emmertje al dikwijls eens over, met nog wat extra bespuugde doeken, babypakjes en slabbetjes als bonus. Besparen op eigen kledij is ook geen optie want het vrolijke kotsertje zorgt dat mama (en ook papa als die in de vuurlinie terecht komt) zeker niet meer dan 12u dezelfde outfit kan aanhouden. Los daarvan is er nog de babygerelateerde handel zoals dekentjes, lakentjes, draagdoeken, knuffellapjes en binnenkort speelgoed (vliegt hier allemaal de machine in) die graag eens een beurt krijgen. Ook de andere kinderen trekken al eens propere kleren aan, dat is helaas niet veranderd omdat er een broertje bij is gekomen. Tel daar dan nog eens een echtgenoot bij die overdag nog steeds aan het verbouwen is (=tenues vol plaaster, verf en stof) en 's avonds gaat werken (hoort een passende plunje bij, liefst zonder babyspuug) en dan kom je snel aan de som van 6 volle machines per week.
Ik hoop dan ook van harte dat dit slechts een tijdelijke fase is (dat wist de mama in kwestie mij niet te vermelden, misschien omdat ze er zelf nog middenin zat?) want het vooruitzicht van een living vol droogrekjes tijdens de winter spreekt mij niet echt aan. Ik moedig mijn baby en mezelf dan ook aan om de lichaamssappen langzaam onder controle te krijgen en zo terug te evolueren naar het prenatale wasritme van 4x/week. Mijn wasmachine en mijn portemonnee gaan dan een zucht verlichting slaken, en mijn mémé kan een leukere hobby gaan zoeken. Of komt daarna gewoon de fase waarbij er dubbel zoveel afwas is omdat er een kleintje mee aan tafel gaat?? Laten we daar maar nog niet aan denken ...

2 opmerkingen:

evy cuypers zei

go go Bimbo,uw meter is fier!

An Crepel zei

leuk geschreven, en dat moet zeker kloppen, want zelfs met 2 kids geraken wij hier al goed aan het wassen. Ik kan je wel ten stelligste de wasballen van ecozone aanbevelen voor de kleurenwas, dat scheelt een hoop in de portefeuille! Als je graag een geurtje hebt kan je de wasgeurtjes van zuiverezeep.nl proberen. Magnolia is de max :)