zondag 26 oktober 2014

Gestript

Aaaah vakantie, heerlijk met de voetjes in de lucht een boekje lezen en een theetje drinken, geen stress en geen zorgen ...

Terwijl ik dit schrijf kan ik live de ruzie in de kinderkamer volgen via de babyfoon. Ik heb de aanleiding gemist maar het moet een serieuze zaak geweest want Bente krijst mijn trommelvliezen naar de verdommenis en Ferre verzekert koelbloedig dat hij zijn zus gaat vermoorden, niet wetende dat big mother alles kan opvangen. In de living is Folke ondertussen wel gezellig aan het spelen, wat ook een wonder kan genoemd worden aangezien er praktisch geen vierkante centimeter vloer meer vrij is om zijn speeltuigen op kwijt te kunnen. De combinatie van viltstift en snot die breeduit over zijn gezicht gesmeerd is negeren we even voor de het gemak, de 10-minuten durende scène deze morgen indachtig toen ik nog maar met een zakdoek in zijn buurt kwam.
Niets ontspannen aan zo'n vakantie met de kinderen in huis, wat er ook beweerd wordt. Ik meende trouwens van vorige week enkele dagen op mijn lauweren te kunnen rusten omdat mijn kinderbestand procentueel daalde met een kwart. Ferre vertrok woensdag op 'stripklassen' met zijn school. In eerste instantie keek ik nogal verbaasd op toen hij dit kwam aankondigen; In mijn tijd gingen we namelijk op bosklassen of op zeeklassen, maar van een reisje om 6- en 7-jarigen op muziek uit de kleren te leren gaan had ik nog nooit gehoord. Een blik op het boekje dat hij mee had leerde mij echter dat het onderwerp van hun uitstapje 'strips' was, tenzij Tante Sidonia als sekssymbool geboekstaafd staat.
Het gekozen thema was meteen een dikke schot in de roos voor mijn oudste, hij is verzot op stripverhalen. Sinds hij vorig jaar vlot leerde lezen in het eerste leerjaar verslindt hij tekstballonnetjes alsof het snoepjes zijn. Waar ik vroeger 1 keer per week naar de bibliotheek trok op zaterdagvoormiddag, moet ik tegenwoordig al 2 of 3 keer de leesvoorraad gaan verversen om mijn boekenmonster tevreden te houden. Ik tank telkens onzer beiden kaarten vol: 10 strips per fiche en ook nog een resem dvd's voor de analfabetische kleinere kinderen in huis. Meestal krijg ik de dag erna al te horen dat meneertje ze allemaal heeft uitgelezen en zich bijgevolg 'verveelt'.
Zijn lievelingsstrips zijn deze van Urbanus, hij koos dan ook de breedbebroekte baardmans uit als personage om zich in te verkleden op zijn stripklassen. Hij mag zich dan ook wel gelukkig prijzen dat moeder wat naaitalent in de vingers heeft en vooral veel zin voor improvisatie want Urbanus-verkleedpakjes kun je bij mijn weten niet kant-en klaar in de winkel halen. Een snelle ronde in de kringloopwinkel (met boodschappenlijstje, dat vonden de medewerkers ter plekke precies wel grappig) bracht mij het merendeel van de benodigdheden aan. Ik koos een blauwe longsleeve, een paar bretels (helaas hadden ze enkel felroze), 2 petten (donkerblauw en rood) en vond op de herenafdeling een rode XL-short die prima verbouwd kon worden tot de juiste outfit.
Van de 2 petten maakte ik 1, de broek kreeg een kleine make-over met toegevoegde stippen en ik moest ook het 'jupiler'-logo verdoezelen en er werd een baard geknutseld van watten en karton. Ik slaagde er in om dat alles tegen een strakke deadline en met een slapend kind op de arm/buik/rug voor elkaar te krijgen, de zoon kon weer trots zijn.
Hoe hij het nu effectief gesteld heeft op die striptocht weet ik eigenlijk niet zo goed, daarvoor kreeg ik niet genoeg feedback van hem. Ik kan enkel hopen dat hij zijn Urbanus-idolatrie heeft beperkt tot de kledij en dat het gevloek en de vuile praat uit de beeldboekjes achterwege is gebleven. En nu ga ik net zoals die sloor van een Eufrazie de living opruimen voor er echt doden vallen, en het niet enkel bij kinderdreigementen blijft.



Geen opmerkingen: