vrijdag 28 november 2014

Curriculum Familiae

Ik heb een hele leuke job, momenteel wordt die warm gehouden door een lief vriendinnetje, maar ik hoop dat ik hem volgend jaar gewoon terug kan oppikken. Maar stel dat ik dan toch ooit opnieuw zou moeten solliciteren dan kan ik meteen enkele nieuwe troeven op mijn cv zetten, extra skills die ik gratis bij de geboorte van onze verstekeling kreeg. Mijn aangepaste cv zou er dan ongeveer zo uit zien (een lichte overdrijving hoort er natuurlijk hier en daar bij, een mens moet zichzelf nog verkocht krijgen, zelfs al ben je dan uitgeleefd door 4 kinderen) :

Vaardigheden

  • Geduld: Ik ben als het ware de rust zelve, de Boeddha-moeder die meer Zen uitstraalt dan een complete klas yoga-adepten. Ik kan moeiteloos 4 kinderen tegelijk bedienen dankzij mijn tweede paar armen (oeps, andere godsdienst) en na schooltijd ben ik in staat om alle drie hun verhalen door elkaar aan te horen én nog het juiste commentaar erbij te geven. Nooit hoeft er eentje te wachten met blote billen op de wc-pot of met snot tot aan hun kin want ik kan op meerdere plaatsen tegelijk aanwezig zijn om konten, neuzen en andere lichaamsdelen te reinigen. Een omgegooide doos strijkparels, een uitgelopen drinkfles of een ontplofte kinderkamer kunnen mij niet uit mijn verheven toestand krijgen, ik ben onaantastbaar voor rondslingerende speeltuig, meerstemmige krijsbuien en uitgesmeerde etensresten. Dochters of zonen die heilige-koe-gewijs mijn pad dwarsbomen kunnen zich beroepen op een eindeloze voorraad geduld van mijn kant. 
  • Multi-tasking: Het aanschaffen van een vierde baby heeft mijn vermogen om meerdere handelingen tegelijk uit te voeren enkel maar aangescherpt. Je kunt het zo gek niet bedenken of ik kan het: 3 kinderen rondrijden in de bakfiets en op hetzelfde moment de baby borstvoeren in de draagdoek, met 1 hand de jongste vasthouden in bad en met de andere de vuile snoeten van nummer 2 en 3 wassen, naaien terwijl je een troosteloze boreling in slaap loopt te wiegen, avondeten maken en tegelijkertijd het milieu redden, ... Ik ben een meester in het plannen van mijn huishouden, waardoor het er hier altijd zo proper bij ligt dat ik liever niet heb dat er bezoek komt om deze oase van spic-and-span te verstoren. Als toekomstige werkgever zul je versteld staan van de combinaties die ik aankan, indien nodig neem ik het werk van 3 andere collega's er gewoon moeiteloos bij.
  • Creativiteit en originaliteit: Saai is een adjectief dat je niet met mij kunt verbinden. Steeds opnieuw slaag ik er in om verrassend uit de hoek te komen. Mijn gezin kan elke dag rekenen op een originele, gezonde en versbereide maaltijd, pizzakoeriers en burgerbestellers gaan in een boog om ons huis heen. Terwijl mijn culinaire creaties staan te sudderen wijd ik mij aan andere hobby's zoals naaien en knutselen met afval. De pasgeborene hindert mij hierbij totaal niet, die voegt vaak gewoon een additionele dimensie toe aan mijn werkstukken of brengt mij inspiratie voor een nieuw opus. Ook het slaaptekort speelt mij geen parten tijdens het artistiek denkproces, de vloed aan frisse ideeën stroomt onuitputtelijk en wordt moeiteloos omgezet in daden. Met mij erbij kan je bedrijf putten uit een onverzadigbare bron van fantasierijke invallen.
  • Flexibiliteit: Roep mij en ik sta prompt voor je klaar! Voor mij zijn er meer dan 24 uren op een dag, het lijkt bovendien alsof ik nooit slaap want steeds ben ik beschikbaar voor de hoogste noden. Nog voor de kroost een eerste kreet kan slaken sta ik al naast hun bedstee. Dag en nacht spring ik als een losgeslagen vlo rond om iedereen te voorzien in hun behoeftes. Ik vertoon geen spoor van nachtelijk pesthumeur als ik om 3u geconvoceerd wordt aan mijn dochter haar bed omdat haar barbiepop een schoentje kwijt is. Ik wijzig met plezier mijn zorgvuldig geplande dagschema om een potje preparé te halen voor manlief, gewoon omdat hij daar zo'n geweldige zin in heeft. Je gaat mij ook nooit betrappen op een zucht omdat ik voor de 287ste keer de trap op en af moet lopen om een andere beker te halen voor een veeleisende koter. Kortom ik ben zowat de meest gedienstige slaaf die je in loondienst kunt hebben.

Ik denk dat dit zowat de belangrijkste capaciteiten zijn die ik te bieden heb. Ik zou nog uren kunnen doorgaan natuurlijk, maar eigen lof stinkt en ik wil de andere ploetermoeders geen slecht gevoel geven. Maar misschien nemen jullie nu best een glaasje water, want dat kleine korreltje zout dat je bij bovenstaande tekst moest nemen is precies wat groter uitgevallen. Ik zal maar gewoon hopen dat mijn huidige job nog bestaat als ik klaar ben met fulltime moederen, dat lijkt me voor iedereen het beste.


1 opmerking:

Kitschy Mama zei

Hihi! Ik heb het al gezegd: chapeau wat jij allemaal klaarspeelt als mama van vier! Misschien hier en daar licht overdreven, maar je doet het toch maar, waar rook is, is vuur! ;-)
Daph